poniedziałek, 27 lipca 2020

Skuteczność interwencji w pojemnikach na drugie śniadanie w zakresie ulepszania żywności i napojów pakowanych i spożywanych przez dzieci w placówkach opiekuńczych lub w szkole: przegląd systematyczny i metaanaliza
Nicole Nathan, Lisa Janssen, Rachel Sutherland, Rebecca Kate Hodder, Charlotte E. L. Evans, Debbie Booth, Sze Lin Yoong, Kathryn Reilly, Meghan Finch i Luke Wolfenden
International Journal of Behavioural Nutrition and Physical Activity tom 16, numer artykułu: 38 (2019) Cite this article



Cel
Ocena skuteczności interwencji w pojemnikach na drugie śniadanie, mających na celu poprawę żywności i napojów pakowanych i spożywanych przez dzieci w placówkach opiekuńczych lub w szkole; i późniejszy wpływ na otyłość dzieci.

Metody
Systematyczne przeszukiwanie dziewięciu baz danych pod kątem badań kontrolowanych, opublikowanych w języku angielskim w okresie od 1995 do stycznia 2017 r. W stosownych przypadkach dane zebrano w metaanalizie efektów losowych.

Wyniki
Spośród 1601 zidentyfikowanych artykułów włączono dziesięć badań (opieka w ośrodku n = 4, szkoła n = 6), z których osiem to RCT. Wpływ interwencji na pakowanie żywności uznaniowej, napojów słodzonych cukrem i innych podstawowych produktów żywnościowych był niespójny. Metaanaliza czterech prób z randomizacją wykazała umiarkowany wzrost podaży warzyw (SMD = 0,40 95% CI 0,16 do 0,64, p = 0,001, I2 = 82%; co odpowiada średniej różnicy 0,28 porcji), ale nie owoców. Cztery badania wykazały wpływ na spożycie przez dzieci z dietą, w jednym nie stwierdzono znaczącego wpływu na spożycie dowolnych pokarmów, w jednym odnotowano poprawę spożycia napojów słodzonych cukrem i wody, a w dwóch odnotowano poprawę spożycia warzyw i owoców. Dwa badania, które były szerszymi interwencjami w zakresie zapobiegania otyłości, nie wykazały znaczącego wpływu na otyłość.

Wnioski
Istnieją dowody na to, że interwencje w pudełkach śniadaniowych skutecznie poprawiają pakowanie warzyw do pudełek śniadaniowych dla dzieci, jednak potrzebne są bardziej szczegółowe badania, aby określić wpływ na spożycie diety i otyłość dzieci.



Wprowadzenie
Dzieci, które nie spożywają wystarczających porcji warzyw i owoców oraz nadmiernie spożywają wysokokaloryczne, ubogie w składniki odżywcze potrawy i napoje, takie jak słodycze, chipsy ziemniaczane i napoje słodzone cukrem (żywność uznaniowa), znacznie zwiększają ryzyko rozwoju chorób przewlekłych w przyszłości i zwiększają się ryzyko niezdrowego przyrostu masy ciała [1,2,3]. Dowody wskazują, że duży odsetek dzieci w krajach o wysokim dochodzie, w tym w Stanach Zjednoczonych (USA), Wielkiej Brytanii (UK) i Australii, spożywa diety, które są mniej niż wystarczające, a znaczna część spożycia energii przez dzieci pochodzi z uznaniowego żywność [4, 5] i mniej niż 20% dzieci spełnia zalecane spożycie warzyw i owoców [6,7,8,9]. Ponieważ zachowania żywieniowe utrwalone w dzieciństwie mogą trwać aż do dorosłości [10], wspieranie kształtowania zdrowych nawyków żywieniowych w dzieciństwie może potencjalnie zmniejszyć obciążenie otyłością i innymi obecnymi i przyszłymi chorobami dietozależnymi [11].

Szkoły oraz placówki wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem (zwane dalej opieką w ośrodkach, które obejmują przedszkola, placówki opieki dziennej i przedszkola) zostały zidentyfikowane jako ważne miejsca, w których należy wdrażać interwencje obejmujące całą populację w celu poprawy diety dzieci i zmniejszają nadwagę i otyłość dzięki ciągłemu i intensywnemu kontaktowi z dziećmi [12, 13]. Badania wskazują, że dzieci spożywają od jednej trzeciej [14] do połowy [15] dziennego spożycia energii podczas pobytu w szkołach i placówkach opiekuńczych; zapewnienie odpowiedniego czasu na wpłynięcie na ich spożycie z dietą. Chociaż te placówki mogą zapewniać dzieciom posiłki, znaczna część dzieci w wielu krajach polega na rodzicach i opiekunach, którzy zapewniają dziecku całość lub część jedzenia i napojów do spożycia w czasie obecności. Na przykład w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii szacuje się, że każdego dnia 40–50% dzieci [16, 17], zarówno w placówkach opieki szkolnej, jak i placówkowej, przynosi z domu obiad i / lub przekąski, podczas gdy w Australii i Meksyku i Nowej Zelandii większość dzieci przynosi do szkoły zapakowane pudełko na drugie śniadanie [18,19,20].

Dowody sugerują, że żywność dostarczana przez rodziców do spożycia w tych miejscach nie jest zgodna z wytycznymi żywieniowymi. Na przykład australijskie badania obserwacyjne wykazały, że pudełka na lunch w szkołach podstawowych zawierają nadmiar żywności uznaniowej, przy czym przeciętny pojemnik zawiera 3,1 porcji [14]. Podobnie tylko 1,6% badanych uczniów szkół podstawowych w Wielkiej Brytanii miało suchy prowiant na lunch spełniający normy żywieniowe, podczas gdy 52–60% pudełek śniadaniowych zawierało słodkie i pikantne przekąski według uznania [21]. Odwrotnie, włączenie podstawowych produktów spożywczych, tj. Owoców i warzyw, pełnoziarnistych płatków zbożowych, chudego mięsa itp. Jest szczególnie nieodpowiednie, ponieważ w jednym badaniu wykazano, że tylko 14% zapakowanych pudełek śniadaniowych dzieci w wieku 11–12 lat zawierało kawałek owocu [22].
źródła:
https://www.mojabutelka.pl/kategoria-produktu/lunch-box/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz